Borregaard får ikke nok lokale lærlinger og de har stort behov for ingeniører. I tillegg til Borregaard er det en rekke andre industribedrifter i kommunen som har behov for fagfolk. Borregaard alene tar inn 25 nye lærlinger hvert år, og de har totalt 50 lærlinger i bedriften til enhver tid. Rundt 70% får fast jobb etter endt læretid. Erfaringsmessig er det få Østfold-lærlinger som ikke kommer fra Sarpsborg, og behovet for lokale lærlinger er større enn tilbudet.
I tillegg rekrutterer Borregaard flere titalls ingeniører årlig innen flere fagområder. Det er stort behov for fremtidig rekruttering og det er ønskelig at mange av disse rekrutteres lokalt.
Vi trenger at flere tar valg innenfor realfag og teknologi. Både for yrkesfaglig og høyere utdanning. Det er dialog mellom næringsliv, kommuner og skoler for å få til et enda bedre samarbeid for å forbedre overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole.
Det jobbes med å få frem hvilke muligheter som ligger i Sarpsborg-regionen og det gjøres ulike tiltak for å få fram ulike veier til spennende og gode jobber, både på ungdomsskole og videregående skole nivå. Dette arbeidet rettes både mot elever og foresatte, og er viktig for å sikre arbeidskraft til næringsliv og offentlig sektor i årene som kommer både for den enkelte, for bedriftene og for samfunnet.
I dette arbeidet fokuseres det på betydningen av utdanning og hvor viktige ungdommen er som fremtidig arbeidskraft for våre bedrifter. Derfor er det utfordrende når det legges opp til å kutte i utdanninger og skoler. Dette gir stor usikkerhet for ungdom som allerede er usikre på hva fremtiden vil bringe, og hvilke valg de skal ta. Skal vi tenke langsiktig økonomisk, må vi sikre tilstrekkelig utdanningskapasitet til lokale bedrifter som går godt og som bidrar til verdiskaping og ringvirkninger. Næringsforeningen stiller derfor spørsmål ved om det er riktig å flytte linjer fra Sarpsborg til Fredrikstad, når det er stort behov i Sarpsborg for fagbrevutdanning.
Det er viktig at vi jobber sammen for å definere næringslivets behov for å sikre utdanningsretninger som gir jobber og arbeidskraft i fremtiden. Nærhet betyr noe for å tiltrekke seg lærlinger, men også å ha tilstrekkelige nærhet til bedriftene. I yrkesfaglig utdanning er det mye praksis, og det bør derfor ikke bli for lange avstander mellom skole og bedrifter.
Når det gjelder fagområder som teknologi- og industrifag ligger det i forslag til ny struktur at dette flyttes fra Sarpsborg og at tilbudet for Nedre Glomma samles i Fredrikstad. Dette mener vi er uheldig fordi gjennomføringsgrad også påvirkes av nærhet til studiested, og ikke minst fordi nærhet til bedriftene er viktig for å sikre et godt samarbeid mellom næringsliv og skole, og for å sikre rekruttering av lærlinger. Sarpsborg Næringsforening stiller spørsmål om Østfold Fylkeskommune i det hele tatt vurderer det lokale næringslivets behov når de nå skal bestemme den fremtidige skolestrukturen i Østfold.
Sarpsborg ligger sentralt i fylket, og har både eksisterende skolebygg og tilgjengelig arealer rundt skolebyggene våre som kan utvikles. Sarpsborg har et næringsliv med mange virksomheter innen industri, bygg og anlegg, bilbransjen og helse. Det må være hensiktsmessig å bevare mange av linjene i Sarpsborg, da dette vil lette reiseveien for elever fra Indre Østfold og Halden. Blant annet på Rudskogen er det mange teknologibedrifter, i tillegg til mange teknologi- og industribedrifter i Sarpsborg som har stort behov for arbeidskraft og lærlinger. I stedet for å redusere mulighetene til å velge yrkesfag og teknologi, må vi fortsatt satse på dette i vår region. Det lokale næringslivet i regionen har stort behov for dette i framtiden!
Her er det viktig at utdannelsen av framtidens fagarbeidere ikke blir ofret. Dette vil ikke være en besparelse, men en rasering av yrkesfagene i Sarpsborg, og vi tror dette vil føre til økt frafall i skolen som igjen vil belaste andre budsjetter som vi absolutt ikke ønsker at våre ungdommer skal havne på. La oss sammen sørge for rekruttering til teknologi og yrkesfag gjennom samarbeid mellom næringslivet og skolen.