Aktuelt:
Vil ikke være gratisrytter Publisert: 01. januar 0001 Daglig leder i Nordkapp Boats, Hans Petter Slang, slår fast at solidaritet og dugnadsånd kun er utgangspunktet for sitt engasjement i Sarpsborg Næringsforening. Foto:.Terje Andresen
– Det var kanskje solidaritetstanken som først trigget oss. Men vi opplever det faktisk ikke som dugnadsarbeid. Vi deltar også fordi vi opplever egennytte av engasjementet. Kall oss gjerne kyniske, men vi er opptatt av at vi skal få noe tilbake. Det vi betaler i medlemskontingent lønner seg, understreker Slang.
Sarpsborg Næringsforening teller i dag 129 medlemsbedrifter, hvorav 17 er såkalte satsningsbedrifter. Foreningen har som mål å øke til 300 medlemsbedrifter i løpet av 2016. Slang mener at medlemsmassen er av stor betydning for foreningens tyngde og gjennomslagskraft.
– Stine Nygaard og foreningen danner fortroppen, men et betydelig næringsliv må støtte oppunder og sørge for at ballen ruller. Vekst og næringsutvikling gagner alle og man kan velge å være gratisrytter – eller være med å bidra. Vi velger naturligvis det siste, poengterer han.
Verdifulle kontakter
Nordkapp Boats er en internasjonal aktør med få konkurrenter nasjonalt. Allikevel opplever de det som svært hyggelig med lokal oppmerksomhet. Byens næringsforening er båtprodusentens foretrukne arena og møteplass med andre næringsdrivende i regionen. De opplever nettverket som nyttig.
– Gjennom frokostmøtene og andre aktiviteter, har jeg møtt mange ansikter jeg nå kan sette navn på. Vi opplever helt klart at vi høster verdifulle business to business-fordeler. Selv om vi ikke selger båter direkte til forbruker, bygger vi merkevare og lokalt nettverk, forteller Slang.
Jubilant i 2016
Båtprodusenten går en travel tid i møte med lansering av en rekke nye modeller i løpet av 2016, som også er året for deres 50-års jubileum. Nylig lanserte de modellen Ranger – en fellesbetegnelse på serien fra Nordkapp Boats hvor skroget er laget i aluminium. De to første båtene ble nylig lansert, og serien ventes å bli utvidet med ytterligere 3 nye modeller i løpet av året.
– Vår visjon er at vi alltid skal være litt bedre. Vi må prestere hvert eneste år og hver sesong er en eksamen, forteller han.
Selv i en travel hverdag, understreker Slang at han er opptatt av å sette av tiden til lokalt engasjement og næringsforeningens medlemsaktiviteter.
– Vi er nødt til å bidra til arbeidet for vekst og spennende arbeidsplasser i regionen. Synergieffekten vil være nyetableringer og en levende by med et rikt kulturliv. Men næringsutvikling må komme først, avslutter Hans Petter Slang engasjert.